Opening Bol.com te Waalwijk

Waarom Bol.com in Waalwijk nu twee keer zo groot is: miljoenen pakketjes vragen om technische snufjes

Het is een imposant gezicht. Wie iets bestelt bij bol.com, zet een bijzonder proces in werking. De bestelde oortjes, airfryer of het boek vinden hun weg in een enorme hal vol lopende banden, gloednieuw inpakmachines, shuttle-systemen en werkstations. Het is nu nog vrij rustig in het nieuwe gedeelte van het distributiecentrum, maar dat moet snel veranderen. ,,We zitten in de opstartfase”, verduidelijkt Joost Poelgeest, director Logistieke Infrastructuur bij Bol.com. ,,Straks kunnen hier ruim 32.000 artikelen per uur worden verwerkt.”

"De bouw, de inrichting met machines, het uitgebreid testen: er komt nogal wat bij kijken"
Joost Poelgeest

Ontstuitbare opmars van online winkelen

Bol.com is alweer ruim vijf jaar geleden in Waalwijk neergestreken. In 2017 opende de webwinkel een nieuw distributiecentrum op bedrijventerrein Haven. De komst van het bekende bedrijf leidde tot grote vreugde in het Waalwijkse gemeentehuis, want het werd gezien als een belangrijk visitekaartje voor het bedrijventerrein en de stad. De webwinkel timmerde destijds al flink aan de weg, en heeft daarna alleen nog maar een vlucht genomen door de onstuitbare opmars van het online winkelen.

Al in 2019 is het startsein gegeven aan Bouwbedrijf van de Ven voor een forse uitbreiding van het distributiecentrum in Waalwijk. ,,Maar de plannen hebben de nodige tijd gekost”, aldus Poelgeest. ,,De bouw, de inrichting met machines, het uitgebreid testen: er komt nogal wat bij kijken.” Maar afgelopen maandag was dan de officiële opening van het nieuwe gedeelte van het distributiecentrum.

Te vergelijken met vijftien voetbalvelden

Het complex is ‘plots’ twee keer zo groot. De totale oppervlakte van 100.000 meter is te vergelijken met vijftien voetbalvelden. ,,Als je de verdiepingen meetelt is dat zelfs bijna 240.000 vierkante meter”, legt Poelgeest uit. In het hele gebouw (oud en nieuw) is er zo’n 35 kilometer aan lopende band te vinden. En dat allemaal om die bestellingen goed te kunnen verwerken.

Dat is een hele operatie. Om het maar even in cijfers uit te drukken. Het hele bol.com-assortiment telt zo’n 41 miljoen artikelen. In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht de webwinkel voor 1,3 miljard aan spullen in Nederland en België. In coronatijd lagen die aantallen nog veel hoger. En al die kopers willen hun product het liefst dezelfde dag of de dag daarop al in huis hebben.

Bijna 49.000 Nederlandse en Belgische ondernemers

De uitbreiding is nodig om alle groei goed op te kunnen vangen. ,,Bijna 49.000 Nederlandse en Belgische ondernemers verkopen hun artikelen via Bol.com”, vertelt een woordvoerder van Bol.com. ,,Voor een groeiend deel regelt Bol.com het hele logistieke proces. Door de uitbreiding kunnen ook meer van hun producten hier in Waalwijk opslaan.”

Het nieuwe gedeelte oogt in ieder geval alweer een stuk moderner dan het ‘oude’ distributiecentrum, dat ook gewoon nog volop in gebruik is. Zo brengt een enorm shuttlesysteem de bakken met artikelen op het juiste moment naar de juiste orderpicker. Dat gaat allemaal volautomatisch. ,,De energie die vrijkomt bij het afremmen van de vervoersbakken wordt bovendien opgeslagen en hergebruikt.”

Volgens Bol.com is dit Waalwijkse distributiecentrum sowieso één van de meeste duurzame logistieke gebouwen in Nederland en België.  Het bedrijf draait op honderd procent groene energie, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen en de nabijgelegen windmolens.

,,We zijn ook erg trots op onze nieuwe inpakmachines”, aldus directeur Logistiek Vincent Weijers. Deze veertien machines scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen en vouwen hier zo precies mogelijk een kartonnen doos omheen. ,,Zo wordt de lucht in de dozen beperkt, is er minder karton nodig en kunnen er meer pakketjes in een vrachtwagen mee”, legt hij uit. Met deze nieuwe inpakmachines kan Bol.com bijna 10.000 bestellingen per uur verpakken.

In een deel van het distributiecentrum worden de bestellingen meteen al klaargezet en gesorteerd voor Post.nl. ,, Dat scheelt ook weer de nodige autoritten.”

De CO2-uitstoot per pakketje moet dus fors omlaag, en het liefst over een paar jaar naar nul. Maar hoe duurzaam ook, op de achtergrond woedt nog altijd een discussie over de vele distributiecentra. Zijn deze ‘blokkendozen’ geen bedreiging voor het landschap? ..Ook daar hebben we echt aandacht voor”, stelt Weijers. ,,Bij de architectuur en ontwerp hou je daar rekening mee. Hoe kan het toch zo groen mogelijk.”

Bron: Brabants Dagblad

DELEN
gerelateerd nieuws
Lucis One – High Tech Campus Eindhoven
San Rufino: De stijlvolle entree van Kloosterkwartier Veghel