Eerste volledig elektrische rupshijskraan van Nederland maakt debuut bij Bouwbedrijf van de Ven

De eerste volledig elektrische rupshijskraan van Nederland is een feit. Bultena Verhuur liet de 160 tons machine in delen op acht vrachtwagens van Oostenrijk naar ons bouwproject Otium in Roosendaal rijden. Wij namen het bakbeest vorige week in gebruik. Een spannende stap voor beide bedrijven, want de elektrische variant is een stuk kostbaarder dan de dieselversie. Toch is uitstootvermindering investeringswaardig, vinden wij en Bultena. “Wij geloven dat we schoner moeten. Die dieselmotor mis je echt niet.”

Het model werd door Liebherr geproduceerd. Nooit eerder leverde de fabrikant een elektrische rupshijskraan in Nederland. Wereldwijd is het de derde van zijn soort, aldus Bultena. Het bedrijf mag zichzelf de eerste eigenaar noemen. Eerder bouwde Bultena een roterende verreiker op diesel om naar elektrisch, maar een groene machine uit de fabriek is een primeur.

Bouwstroom

Vorige week ging de zogeheten ‘LR1160.1 Zero Emission’ rechtstreeks vanuit Oostenrijk aan de slag in Roosendaal. Een duurzaamheidsslag voor bouwbedrijf Van de Ven. De kraan heeft een capaciteit van 160 ton, een maximale hoogte van 136 meter en een radius van 84 meter. Opladen kan op bouwstroom. Net zoals bij een Tesla is het aantal ampères instelbaar. Dat maakt het mogelijk om snel op te laden buiten gebruiksuren en batterijstroom te besparen tijdens gebruiksuren. Eenmaal opgeladen kan je minimaal acht uur door.

"Instant power en veel sneller dan diesel"
Bultena

De machine werd ter plaatse ontvangen door technici van Liebherr. Dat mag vanwege de nieuwigheid geen verrassing heten. Het bedrijf heeft ervaring met elektrische rupshijskranen, maar in vergelijking met diesel is de techniek nieuw. Hetzelfde geldt voor de machinisten van Bultena. Werken met een elektromotor is even wennen.

Desondanks verloopt de bediening tot nu toe op rolletjes. Sterker nog: onder de machinisten zijn de eerste indrukken overweldigend positief. “In tegenstelling tot een dieselmotor start de elektromotor gelijk op”, aldus Bultena. “Echt instant power, en veel sneller dan diesel. De kraan hoeft niet op te toeren en kan bijna direct aan de slag.”

Bron: Infrasite.nl

DELEN
gerelateerd nieuws
Hoogste punt High Tech Campus 91
Eurofast – Een mooi staaltje vakmanschap