Bouw gemechaniseerd Nationaal Distributiecentrum (NDC) Jumbo door Bouwbedrijf Van de Ven is gereed

DE LIESBOSCH IN NIEUWEGEIN KLEURT GEEL

Met Bouwbedrijf van de Ven heeft Jumbo een vertrouwd gezicht gekozen voor de bouw van haar gemechaniseerd nationaal distributiecentrum (NDC). “In navolging van de nieuwbouw, verbouw en uitbreiding van het Jumbo hoofdkantoor in Veghel en de bouw van meerdere distributiecentrums in diezelfde plaats, hebben wij de bouwkundige, constructieve en installatietechnische werkzaamheden in het distributiecentrum in Nieuwegein verzorgd. Inclusief bijbehorende infrawerkzaamheden”, vertelt Toon van Hout, Projectleider bij Bouwbedrijf van de Ven. Het distributiecentrum beschikt in eerste instantie over een vloeroppervlak van ca. 45.000 m² en gaat zich toeleggen op de zogenaamde medium en slow move producten. Het aantal artikelen in deze categorie langer houdbare producten zal de komende jaren stijgen tot ruim 14.000 stuk. 

Het distributiecentrum op De Liesbosch heeft hoogtes van 18 en 25,5 meter. “Onder de betonnen fundering zijn 588 prefab heipalen voorzien. 11.500 Mini Vibropalen ondersteunen de begane grondvloer”, vertelt Van Hout. “De opbouw bestaat uit een staalconstructie met stalen dakplaten. Op deze dakplaten hebben wij PIR-isolatie aangebracht met daaroverheen een PVC dakbedekking. De gevels zijn voorzien van een zogenaamde binnendoos met isolatie en een buitenplaat- constructie. Voor de gevelafwerking is gekozen voor een combinatie van aluminium puien en vliesgevels. Om een optimale daglichttoetreding te borgen en uit esthetisch oogpunt zijn op verschillende plekken doorzichtige polycarbonaat panelen verwerkt. De achtergevel aan de westzijde is volledig uitgevoerd in cellenbeton, om een eventuele uitbreiding in de toekomst mogelijk te maken.” 

In het distributiecentrum is 2.400 m² kantoorruimte ingericht. “Daarnaast hebben we 3.500 m² verdiepingsvloeren aangebracht”, vertelt Van Hout. “Voor de vrachtwagens zijn 67 docks gerealiseerd en rond het pand zijn diverse verhardingen (stelconplaten) voorzien, waaronder een grote vrachtwagen-opstelplaats. Daarnaast is een parkeergarage gebouwd met ruimte voor 1.277 auto’s. Diverse speedgates en hekwerken borgen een uitgekiend logistiek proces, terwijl onbevoegden geen toegang hebben.”

HOOGSTE BREEAM-NL-NORMERING

Bij de oplevering moest het distributiecentrum voldoen aan de hoogste BREEAM-NL-normering. “Om hier invulling aan te geven, hebben wij naast BREEAM-expert W4Y ook onze eigen BREEAM- expert betrokken”, vertelt Van Hout. “Thijs de Rooij, werkvoorbereider bij Bouwbedrijf van de Ven, heeft een overzicht gemaakt van alle credits die in dit project van toepassing zijn, inclusief een korte toelichting. Ook heeft hij gedocumenteerd bij wie de verplichting lag om bepaalde zaken te regelen, leveren en/of uit te voeren op het werk. Iedere 2 weken stond een werkvergadering gepland waarin niet alleen de voortgang van de werkzaamheden werd besproken, maar ook alle BREEAM-aspecten aan bod kwamen. Naast Jumbo en W4Y waren ook architect Davinci Vastgoed, constructeur Bouwadviesbureau van der Zanden BV en alle installateurs hierbij aanwezig.” 

Om in aanmerking te komen voor de BREEAMNL ‘Outstanding’ certificering, is de nieuwbouw voorzien van PV-panelen en een procesinstallatie die zoveel warmte levert, dat er geen traditionele verwarming meer nodig is. Bovendien is overal LED-verlichting geïnstalleerd. “Tijdens de bouw is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame bouwmaterialen”, vertelt Van Hout. “Naast de toepassing van beton, staal en kunststoffen met een hoge recyclebare waarde is waar mogelijk gewerkt met grondstoffen uit de zogenaamde ‘secundaire bron’. Voor aanvang van de bouw zijn de bestaande panden op het industrieterrein gesloopt. Het menggranulaat dat hierdoor is vrijgekomen, hebben wij onder meer benut voor het ophogen van de hal. Alle restmaterialen en bouwafval zijn actief gescheiden en via één distributiekanaal afgevoerd.”

MILESTONES

Kort na de oplevering kijkt Van Hout terug op een geslaagd maar ook uitdagend project. Als voorbeeld noemt hij de aanleg van de rondweg. “Op het industrieterrein hadden wij te maken met diverse bedrijven die ook tijdens de bouw en aanleg van de nieuwe rondweg bereikbaar moesten blijven. Hierdoor waren wij genoodzaakt om alle infrawerkzaamheden gefaseerd uit te voeren. In nauw overleg met de bedrijven, uiteraard.” Een tweede uitdaging betrof de samenwerking met de firma Witron, dat de mechanische installatie voor het distributiecentrum leverde en installeerde. “Bij de ingebruikname moest het mechanisatiesysteem volledig gereed en getest zijn. Om dit mogelijk te maken, hebben Jumbo en Witron diverse data gecommuniceerd waarop een deel van het gebouw moest worden opgeleverd zodat de system integrator tijdig met de installatie-opbouw kon beginnen. Al deze milestones én de eindoplevering op 5 maart 2020 hebben we zonder problemen gehaald. Onder andere dankzij een goede afstemming en uitstekende samenwerking met Jumbo en onze bouwpartners. 

Bron: STEDENBOUW 2020-764

DELEN
gerelateerd nieuws
Hoogste punt High Tech Campus 91
Eurofast – Een mooi staaltje vakmanschap